Babylonské zajatie, Nebukadnesar, Kýros… s týmito názvami a menami ste sa pri čítaní Biblie istotne stretli. Viete ale ako spolu súvisia a čo majú spoločné s vyvoleným národom a koniec koncov aj s nami? Priznám sa, že moje vedomosti v tejto oblasti boli veľmi obmedzené. Nový román Tessy Afsharovej Skrytý princ ma však mnohému naučil a už v tom mám oveľa jasnejšie.
Hlavnou postavou románu je židovské dievča Keren. Možno vám jej meno pripadá trochu americké, ale nedajte sa pomýliť; rodičia ju pomenovali po najmladšej Jóbovej dcére, ktorá sa mu narodila až potom, čo mu Boh opäť vrátil zdravie aj stratený majetok. (Plná verzia znie Keren-Happúch). Keren sa zhodou (ne)priaznivých okolností dostáva do služby v domácnosti veľkého proroka Daniela, kde sa uchytí ako pisárka. Písanie, samozrejme, nebolo v staroveku doménou žien, ale Kerenin starý otec ju ako bývalý kráľovský pisár zasvätil do tajov hlinených tabuliek a papyrusu. Určite sa s ňou stotožnia viaceré knihomoľky, ktoré sa knihou, perom či ceruzou oháňajú lepšie než varechou. Keď jej vyčítali, že nevie variť, bránila sa tým, že aspoň dokáže každé jedlo pomenovať v štyroch rôznych jazykoch. Jej nevydarené pokusy byť užitočnou v domácnosti vás istotne pobavia.
V Danielovom dome
V Danielovom dome dostane na tú dobu nezvyčajnú možnosť vzdelávať sa spolu s jeho synmi a ich priateľom Jeredom. Čitateľky romantických románov si hneď na začiatku vytvoria teóriu, kto sa do koho zaľúbi a keď sa na scéne objaví ďalšia ženská postava, domyslia si zápletku. Afsharová vás však prekvapí šokujúcim zvratom, ktorý jej, ako sama priznáva, vnukol manžel. Urobila dobre, že dala na jeho radu, pretože komplikovaný vzťah medzi hlavnými postavami sa tak dostáva na úplne novú úroveň. Garantujem vám, že si budete lámať hlavu nad tým, ako sa s týmto zvratom postavy popasujú.
V dôsledku tohto zvratu sa Keren ocitá ďaleko od domova, kde je poverená zvláštnou úlohou: z pastierika vychovať šľachtica. (A pri tom sa jej vedomosti nadobudnuté v Danielovej škole istotne zídu viac ako ovládanie kulinárskeho umenia.) Keď sa náhodou dozvie pravdu o chlapcovom pôvode, pochopí, že ho musí ochrániť pred krvilačným kráľom. Môžete sa teda tešiť na poriadnu dávku dobrodružstva a napätia!
Navštívime tri staroveké ríše
Nový román Tessy Afsharovej je rozdelený na tri časti, podľa miest, v ktorých sa odohráva. A tak na 336 stranách navštívime tri metropoly starovekých ríš – Babylon (Babylonia), Ekbatanu (Média) a Anšan (Perzia). Hoci ide o román, nie učebnicu dejepisu, čitateľ si s jeho pomocou dokáže príbeh židovského národa lepšie zasadiť do širších geopolitických súvislostí. Z príbehov sa totiž učíme ľahšie ako z poučiek.
Autorka si opäť dala záležať na tom, aby si naštudovala mnohé podrobnosti týkajúce sa každodenného života, architektúry, odievania či stravovania v starovekých ríšach a tieto poznatky nenútene vkladá do textu. Pre mňa boli najzaujímavejšie časti o babylonských Visutých záhradách (jeden zo siedmich divov starovekého sveta) a klinovom písme.
Nový román Tessy Afsharovej prináša hlboké posolstvo
Aká by to však bola Tessa Afsharová, keby čitateľom neodovzdala aj hlboké duchovné posolstvo? Z viacerých podnetných myšlienok vyberám jednu, ktorá ma oslovila.
Spomínala som zásadný zvrat v deji, pre ktorý je Keren nútená odísť do cudziny. Mohli by sme to vnímať ako obrovskú tragédiu, zmarenie všetkých plánov a predstáv o živote. Boh sa však opäť ukazuje ako ten, ktorý každý zvrat v našich životných príbehoch dokáže využiť pre naše dobro aj dobro iných (mnohokrát s väčším dosahom, ako si uvedomujeme). Keren sa pri úvahách nad tým, kam ju život odvial, v pamäti vynorí verš z Jeremiáša, v ktorom prorok opisuje proces kvasenia vína. Aby sa víno nezakalilo, musí sa prelievať z jednej nádoby do druhej: usadeniny tak zostanú v pôvodnej nádobe a víno sa postupne očistí. Úlohou vinára je vystihnúť správny čas na prelievanie. Nesmie sa unáhliť, ináč víno stratí vôňu aj chuť. Ak to však urobí prineskoro, víno skysne.
Týmto prelievaním sú zmeny, ktoré nás vyrušia zo stereotypu, z nášho „hovenia si na kvasniciach“. Boh sa nás niekedy rozhodne „vyliať“ z našich dobre známych nádob, aby nás očistil a aby sme sa nezakalili a neskysli. Spoľahnime sa na to, že Boh ako skúsený vinár nás preleje do inej nádoby v tom správnom čase. Keren nakoniec dochádza k záveru: „Neurobil to však preto, aby ma zničil; práve naopak. Keby som bola zostala v Babylone… skysla by som a nikomu by som nebola na osoh. Všetky tieto dramatické zmeny však istotne napokon povedú k plodnému životu.“
Kto je skrytý princ?
A kto je tým skrytým princom z názvu románu, tým vykupiteľom židovského národa? Prezradím iba toľko, že jeho meno sa začína na K a končí na S a jeho príchod predpovedali proroci – nazývali ho vykupiteľom a prirovnávali ho k pastierovi. Nepripomína vám to niekoho? Niekoho, kto prišiel na svet o stovky rokov neskôr? Prorok Daniel, postava románu, o tom NIEKOM predpovedá: „Jedného dňa však príde iný, skutočný Vykupiteľ. Ten nám do sŕdc vpíše Boží zákon. Blažení tí, čo budú žiť pod jeho vládou.“ A tí blažení sme my.