HomeRecenzieDetská kniha nielen pre deti

Detská kniha nielen pre deti

Autor

Dátum

Kategória

Na trhu je mnoho kníh žánru fantasy, ale máloktorá prináša (nielen) deťom také silné kresťanské posolstvo ako Kráľovskí bojovníci. A neviem, akú máte skúsenosť s trilógiami, no mne sa väčšinou zdá, že prvý diel je pecka a ostatné sa už len tak vezú. S Kráľovskými bojovníkmi je to naopak: každý diel je lepší a lepší. Chcete vedieť, čím ma zaujala Zimná vojna (štvrtý diel trilógie :)), ale aj predchádzajúce knihy? Čítajte ďalej!

Obsahujú mnoho právd, ktoré vám môžu doslova zmeniť život

Ak ste videli film War Room (u nás známy ako Váleční kabinet alebo Orátorium), tak Priscillu Shirerovú vám netreba dvakrát predstavovať. Táto krásna žena je nielen dobrá herečka, ale aj výborná spisovateľka. Knihami o kráľovských bojovníkov, ktoré pôvodne napísala pre svojich synov, učí deti, ale aj mnohých dospelých základným princípom duchovného boja. Mňa film War Room poriadne nakopol k modlitbe a musím povedať, že aj kráľovskí bojovníci obsahujú mnoho právd a podnetných myšlienok, ktoré vám môžu doslova zmeniť život. Sú to knihy určené deťom, ale ak ste ich čítali aj vy dospeláci, možno ste si povzdychli: „Ach, už toľko rokov mám osobný vzťah s Bohom, a nepriateľ ma ešte stále dokáže nachytať takými hlúpymi trikmi! Veď toto by som už mal dávno vedieť a víťaziť nad ním!“ Mám veľkú radosť z toho, že dôležité pravdy o Bohu, o sebe samých, o priateľstve, o zlyhaní a odpustení sa decká môžu učiť už v útlom veku a navyše prostredníctvom takého pútavého príbehu.

A čo konkrétne si z nej odnesú? Napríklad to, načo slúžia jednotlivé súčasti výzbroje zo 6. kapitoly Listu Efezanom. Mňa osobne najviac zo všetkých zaujala prilba, ktorá zakrýva uši a tlmí hlas nepriateľa, keď nás klame. Naša myseľ je veľkým bojiskom, kde sa neustále odohráva boj medzi klamlivým hlasom nepriateľa a nežným hlasom Ducha Svätého. A ako to prilba vlastne funguje? To zistíte v druhom diele s názvom Neviditeľná invázia.

Ako vyhrať boj s negatívnymi myšlienkami

Vždy na prelome rokov sa zvyknem Boha pýtať, čo prinesie ten nový, alebo čo hlavné ma chce naučiť. Tento rok som pri modlitbe listovala v starých zápiskoch v modlitbovom zápisníku a pri dátume 4. 1. 2019 som natrafila na toto: „Nemám rada Nový rok, pretože mám vždy obavy z toho, čo sa v tomto roku udeje. Na svätej omši na Nový rok mi napadla správa, ktorú od Ruwacha dostala Brianna v Kráľovských bojovníkoch: ‚Poznám svoje plány s tebou. Majú ťa požehnať, nie ti škodiť, ani ti ublížiť.‘ Musím si stále pripomínať Božiu dobrotu a to, že jeho plány so mnou sú dobré, a to bez ohľadu na to, čo sa deje okolo mňa.“ Som rada, že tento rok som s podobnými negatívnymi myšlienkami už nemusela bojovať!

Ako sa vyrovnávať s vlastnými zlyhaniami

Za dôležitú lekciu do života každého dieťaťa považujem to, ako sa vyrovnávať s vlastnými zlyhaniami. V každej knihe sa niektoré z detí dopustí chyby, ktorou ohrozí úspech celej misie. Keď si dieťa chybu prizná, Ruwach mu, našťastie, vždy dá šancu zlyhanie napraviť. Zároveň umožní previnilcovi prežiť, že aj napriek jeho chybám s ním počíta. Koľkokrát lámeme palicu nad sebou a nad inými pre svoje nedostatky a zlyhania? Boh nezavrhuje ani večne uhundraného Evana, ktorý si nedáva servítku pred ústa, ani strachopuda Manuela, ani Briannu, ktorá nevyjde z domu bez lesku na pery, ani Xaviera, ktorého, ako každého vodcu, pokúša pýcha. Boh počíta s každým z nás a naše nedostatky nie sú preňho prekážkou. To mi dáva obrovskú nádej, keď som v pokušení sa ľutovať.

Odovzdávanie dedičstva

Ďalším silným okamihom pre mňa bolo odovzdanie dedičstva, v zmysle životného odkazu, z otca na syna. Mám pocit, že v našej krajine chýbajú duchovní otcovia a matky, od ktorých by sme mohli prevziať dedičstvo a ktorí by nás učili a viedli v duchovnom živote. Mám však veľkú nádej, že naša generácia to zmení. Či už deti máme alebo nie, všetci môžeme byť rodičmi iným kresťanom v našom okolí, farnosti, spoločenstve. Keď jeden z hrdinov prijme od svojho otca (tiež kráľovského bojovníka) jeho meč, ide o symbol toho, že stavia ďalej na základoch, na bojoch, ktoré jeho otec vybojoval. Odnášam si z toho pravdu, že dôležitejšie ako materiálne veci je pre deti dedičstvo živej viery rodičov, vlastné svedectvá o Božej dobrote, istota, že každé dieťa je jedinečné a milované také, aké je, a že pri budovaní Božieho kráľovstva má nezastupiteľnú úlohu. Ako by vyzerali naše životy, keby nás rodičia naučili duchovne zápasiť, bojovať s negatívnymi myšlienkami a klamstvami a využívať dary, ktoré nám Boh dal, aj keď sa na prvý pohľad zdajú nepoužiteľné ako napríklad palica, kameň či kúsok koreňa? (Prečítajte si Zimnú vojnu a pochopíte, o čom hovorím :).)

Stretnutie so smrťou

Na záver chcem poukázať ešte na jeden moment, ktorý sa mi na Zimnej vojne obzvlášť páčil, aj keď som si kvôli nemu poplakala. Ide o tému smrti. Kdesi som počula, že chybou našej spoločnosti je, že vytláča smrť kamsi na okraj, tabuizuje ju, akoby nebola súčasťou ľudskej existencie, a keď nám potom vpadne do života, ťažko sa s ňou vyrovnávame. V oveľa väčšej miere to platí pre deti, ktoré radšej ani nebrávame na pohreby, aby sme ich netraumatizovali. Stretnutiu so smrťou sa však nevyhneme. Zimná vojna opisuje toto stretnutie veľmi citlivo a zdôrazňuje dôležitú pravdu, že Boh aj v takých ťažkých chvíľach stojí pri nás a chce nás utešiť a že nejde o definitívnu rozlúčku s našimi blízkymi. Knižka napĺňa čitateľa istotou, že jeho blízky odchádza k Bohu, kde bude prežívať jeho bezpodmienečnú lásku, a že sa s ním znovu stretne.

Kráľovských bojovníkov odporúčam nielen deťom, ale aj ich rodičom. Ak ste si knihy doteraz neprečítali, pustite sa do nich! Zhltnete ich raz-dva (Sú fakt výborné!) a potom budete môcť o nich s deťmi diskutovať, aby si z nich odniesli čo najviac.

A tip na záver: Ak viete po anglicky, na stránke www.theprincewarriors.com v sekcii „Secrets“ nájdete poznámky a vysvetlivky k jednotlivým kapitolám prvých troch kníh a zároveň citáty z Písma, ktoré môžu byť námetom na rodinné biblické štúdium.

A ktovie, možno k nám kráľovskí bojovníci zavítajú aj po piatykrát…

Zuzana Venglíková, prekladateľka série Kráľovskí bojovníci

Zuzana Vengliková
Volám sa Zuzka. Študovala som učiteľstvo angličtiny a estetiky, ale už takmer desať rokov sa venujem prekladateľstvu. Rada pracujem so slovami a na tomto blogu budem písať o všetkom možnom, čo súvisí s knihami, ktoré prekladám, s čítaním či s knihami samotnými. Milujem pohyb a teší ma, keď sa mi darí rozhýbať aj iných. S manželom bývame v malebnom podtatranskom mestečku Spišská Belá.